Isnin, 3 April 2017

Ahmad Yusof ganti Ferreira

ARKIB : 09/08/2003

TUGAS berat menanti bekas pemain kebangsaan, Ahmad Yusof apabila beliau terpaksa bertindak sebagai jurulatih bidan terjun ekoran peletakan jawatan ketua jurulatih Pahang, Ralf Borges Ferreira.

Berita mengejut itu hanya diketahui oleh Ahmad Yusof semalam sebaik sahaja Ferreira membuat keputusan drastik untuk meletakkan jawatan.

Dalam keadaan tersepit, Persatuan Bolasepak Negeri Pahang (PBNP) terpaksa membuat keputusan untuk mengisi kekosongan itu.

Kata sepakat akhirnya dicapai apabila Ahmad Yusof, yang juga bekas pemain Pahang diberi kepercayaan menggalas tanggungjawab sebagai jurulatih pasukan Tok Gajah buat sementara waktu.

Penolong Jurulatih Pahang, Yunus Aliff masih berada di Jerman dan dijangka hanya pulang ke tanah air sebaik sahaja persaingan Piala Malaysia bermula.

Ahmad Yusof berkata, beliau terpaksa memikul tanggungjawab tersebut sementara menanti kepulangan Yunus Aliff.

``Saya baru terima berita ini semalam dan saya terkejut apabila diberitahu bahawa saya perlu melatih pasukan Pahang buat sementara waktu ekoran peletakan jawatan Ferreira,'' katanya.

Ahmad Yusof memberitahu, latihan akan diteruskan seperti biasa dan beliau akan menyambung peranan yang dimainkan Ferreira sebelum ini terutamanya dalam mengekalkan teknik permainan.

Sementara itu, Ferreira, 45, yakin Pahang mampu bersaing dalam kancah Piala Malaysia 2003 yang akan bermula pada 20 Ogos ini walaupun tanpa sentuhannya.

Malah beliau percaya pasukan Pahang mempunyai masa depan cerah dalam sukan bola sepak kerana memiliki ramai pemain pelapis apatah lagi dengan adanya jurulatih baru.

``Berdasarkan prestasi dan disiplin yang ditunjukkan oleh para pemain pada perlawanan sebelum ini, saya yakin, walaupun tanpa saya mereka pasti akan berjaya,'' katanya kepada pemberita di Kuantan, semalam.

Ditanya mengenai keputusan drastiknya itu, Ferreira menjelaskan, beliau telah memikirkan hasratnya untuk meletakkan jawatan sejak sebulan lalu.

``Saya perlu pulang ke Brazil kerana keluarga saya memerlukan saya. Saya bekerja di Malaysia manakala isteri dan anak saya pula berada jauh di Brazil.

``Anak perempuan saya baru menamatkan pengajian di universiti bulan lalu dan baru memulakan kariernya di Brazil. Dia amat memerlukan sokongan saya,'' ujarnya.

Ferreira juga menolak spekulasi bahawa beliau mempunyai masalah dengan Persatuan Bolasepak Negeri Pahang (PBNP).

Menurutnya, hubungannya dengan PBNP sangat rapat dan beliau berasa gembira sepanjang berada di Kuantan.

PELUMBA motosikal, Safrizan Buang mempamerkan aksi konsisten untuk mendahului pesaing lain dalam Kejuaraan Cub Prix Petronas Sprinta Malaysia AAM 2003.

Dia yang mewakili pasukan MOS Ah Hong Yamaha itu memungut 100 mata meninggalkan pencabar terdekat Ma Woon Loon yang mengumpul 58 mata setakat ini.

Nani Zairul Adnan yang mewakili pasukan Shell KF Yamaha pula berada di tempat ketiga dengan 53 mata.

Safrizan berazam untuk menjarakkan lagi kedudukan dengan menjuarai pusingan kelima yang akan diadakan di Melaka minggu ini.

``Saya amat berpuas hati dengan persembahan selama ini dan mahu mengekalkan persembahan mantap di pusingan seterusnya. Jika saya dapat mengelak dari melakukan kesilapan dan masalah teknikal, peluang untuk menjadi juara keseluruhan adalah tinggi,'' katanya.

Sementara itu, Woon Loon yang hanya dipisahkan sebanyak lima mata berbanding Nani mahu melakukan tunggangan terbaik bagi mengelak dari dipintas.

``Saya akan cuba menunggang dengan sempurna dan strategi saya ialah memperoleh keputusan konsisten pada pusingan akan datang. Jika dapat menamatkan perlumbaan di depan Nani dalam semua perlumbaan, saya boleh mendapat tempat kedua keseluruhan,'' kata Woon Loon.

Perlumbaan pusingan kelima di Kawasan Perindustrian Londang itu akan bermula pada pukul 10 pagi dengan sesi kelayakan dan acara akhir bermula pada 1.20 petang.

sumberArtikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2003&dt=0809&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sukan&pg=su_03.htm#ixzz4dC7l5J3q
© Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan