Ahad, 16 April 2017

Irwan anggap bukan satu kekalahan

ARKIB : 26/03/2004
DI SEBALIK kekalahan kepada Korea Selatan pada perlawanan bola sepak kelayakan Olimpik kelmarin, pemain tengah Irwan Fadzli Idrus menyifatkan ia sebagai detik kejayaan kerana berjaya mengimbangi kekuatan pasukan nombor satu Asia itu.
Menurutnya, kekalahan tipis 1-0 itu membuktikan bahawa bola sepak Malaysia sudah mencapai tahap mampu berdepan dengan pasukan handalan.
Katanya, kalah selepas berjaya mengekang Korea Selatan daripada mencatat jaringan lebih besar bukanlah satu kekalahan yang memalukan.
``Pertemuan kelmarin menafikan ramalan Korea Selatan mudah meratah Malaysia dengan jaringan besar, paling tidak 3-0 atau 4-0.
``Sebaliknya Korea Selatan yang lebih tertekan apatah lagi apabila kita berjaya mencatat keputusan di luar dugaan selepas seri 1-1 dengan China minggu lalu,'' katanya.
Malaysia tewas kepada bekas musuh tradisi, Korea Selatan 1-0 dalam saingan Kumpulan A bola sepak kelayakan Olimpik zon Asia hasil sepakan penalti Cho Jae-jin pada minit ke-43, di Stadium Petaling Jaya, Kelana Jaya kelmarin.
Pasukan negara tewas kepada Iran 4-1 dalam perlawanan sulong kelayakan Olimpik zon Asia bagaimanapun kemudiannya mencatat keputusan mengejutkan apabila mengikat China 1-1 dalam perlawanan kedua Kumpulan A.
Mengulas perlawanan tersebut, Irwan berkata, Malaysia terhukum gara-gara kesilapan sendiri apabila pemain tengah dari Terengganu, Mohd. Norhisham Hassan menjatuhkan Choi Sung-uk di dalam kawasan penalti.
``Dalam perlawanan antarabangsa yang penuh tekanan, hanya satu kesilapan kecil boleh membawa padah.
``Inilah yang terjadi kepada Malaysia ketika berdepan Korea Selatan kelmarin sedangkan hakikatnya kita sudah berjaya memberi tekanan kepada lawan,'' katanya.
Begitupun Irwan mengakui Korea Selatan satu pasukan yang handal tetapi kekebalan bahagian pertahanan pasukan negara yang diterajui oleh Norhafiz Zamani Misbah berjaya menyekat kemaraan penyerang Korea Selatan.
``Kehadiran Zamani menguatkan benteng pertahanan Malaysia dan jika tidak kerana penalti, Korea Selatan mungkin berputih mata tanpa sebarang gol padang,'' ujarnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan