Sabtu, 1 Oktober 2016

Mokhtar antara pemain terbaik Asia



ARKIB : 24/09/1998
ALLAHYARHAM Mokhtar Dahari yang digeruni oleh kebanyakan pemain pertahanan bola sepak di Malaysia dan Asia sewaktu zaman kecemerlangannya dipilih sebagai antara pemain bola sepak terbaik Asia abad ini.

Dia dipilih oleh satu pasukan pakar bola sepak Asia dan juga wartawan sukan yang dikendalikan oleh Persekutuan Perangkaan dan Sejarah Bola Sepak Antarabangsa (IFFHS).

Mokhtar, yang meninggal dunia tahun 1991 adalah pemain kedua Malaysia yang mendapat penghormatan daripada IFFHS. Yang pertama ialah Chow Chee Keong yang dipilih sebagai antara 30 penjaga gol terbaik Asia abad ini.

Mokhtar mendapat ranking ke-30 dalam senarai IFFHS, manakala pemain Singapura, Fandi Ahmad ke-29. Fandi mengumumkan persaraan dari bola sepak antarabangsa baru-baru ini.

Pemain terbaik Asia Tenggara ialah Piyapong-Pue On dari Thailand yang menduduki ranking ke-19 manakala seorang lagi pemain Thailand, Sritong-In Natipong menduduki tempat ke-25.

Mengetuai senarai itu ialah bekas pemain Korea Selatan Cha Bum Kun yang menjadi jurulatih pasukan Piala Dunia '98 negara itu.

Seorang lagi pemain Korea Selatan, Kim Joo Sung di tempat kedua dan Abdullah Mohammed Majid dari Arab Saudi ketiga dengan pemain Jepun Kazu Miura dan Kumishige Kamamoto, keempat dan kelima. - Bernama.

Sumber-Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=1998&dt=0924&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sukan&pg=sp_09.htm#ixzz4LtGGkELp© Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan