Isnin, 4 April 2016

Piala FA: Malang buat Pulau Pinang

ARKIB : 09/02/2006
 
Pemain Pahang, Jalaluddin Abu Jaafar (depan) diasak oleh pemain KL Kesas, Khairul Adzuan Abd. Kadir pada perlawanan Piala FA di Stadium Darul Makmur, Kuantan, malam tadi.
Pahang menang 6-0.

KUALA LUMPUR - Tujuh pasukan daripada Liga Super tidak menghadapi laluan sukar melainkan Pulau Pinang apabila melepasi ujian pertama untuk memahatkan kemenangan awal pada saingan pusingan pertama Piala FA bermula semalam.

Hanya Pulau Pinang akur dengan kehebatan Kelantan apabila tewas 0-2 di Stadium Sultan Mohd. Ke-IV.

Dalam saingan lain, kejutan hanya berlaku apabila pendahulu Kumpulan B Liga Perdana Melaka menerima kejutan tewas 4-0 kepada NTFA yang menduduki tangga terbawah Kumpulan A di Stadium Negeri Batu Kawan.

Tujuh pasukan Liga Super yang mencatat kemenangan selesa ialah Selangor, Perak, Pahang, Negeri Sembilan, Telekom Melaka, Perlis dan MPPJ.

Empat gol menerusi Bambang Pamungkas pada minit ke-15, 25, 39 dan 85 sudah cukup menceriakan kembali Selangor untuk mempertahankan gelaran yang dijulang musim lalu.
Naib juara Perak pula cemerlang menjinakkan Kuala Lumpur di Stadium Perak.
Pahang yang belum menjulang Piala FA mencipta kemenangan berpesta gol apabila menewaskan pasukan berstatus kelab, Kesas 6-0 di Stadium Darul Makmur.
Josiah Seton mencipta hatrik diikuti oleh dua jaringan pemain kebangsaan, Indra Putra Mahayuddin mencipta dan satu gol menerusi Subri Sulong.
Perlis juga turut mencatat kemenangan 2-1 ke atas Kedah di Stadium Darul Aman.
Dua gol menerusi Philimon Chepita pada minit ke-83 dan 89 sudah cukup menceriakan Perlis yang akan menanti kunjungan Kedah di gelanggang sendiri pada 1 Mac nanti.
Gol tunggal Kedah dijaringkan oleh Paulo Roberto da Silva pada minit ke-41.
Telekom Melaka turut bergaya apabila menewaskan bekas juara 1995, Sabah 3-0 di Stadium Hang Jebat.
Begitu juga dengan pendahulu Liga Super, MPPJ tidak berdepan tugas rumit apabila mudah mengetepikan cabaran KL Plus dengan kemenangan 3-0 di Stadium Petaling Jaya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan